چگونه از Set and Forget استفاده کنیم؟

Set and Forget 

Set and Forget به معنی این هست که شما پوزیشن رو تنظیم میکنی و برای مدتی فراموش میکنی که اون ترید رو داشتی. این روش به شما کمک میکنه که از بازار فاصله بگیرید و به شما در کارتون نظم میده چون وقتی تریدی رو تنظیم میکنید و میرید سراغ بقیه کارهاتون  بازار هیچ وقت نمیتونه به شما استرس بده و حتی خودتون هم به فنا رفتن‌تون رو نمیبینید?

Set and Forget به شما اجازه میده که برید سراغ زندگی‌تون و یک زندگی نرمال رو همونطور که دوست دارید داشته باشید. همچنین میتونید کار روزانه خودتون رو داشته باشید. به اینصورت که چارتتون رو تحلیل میکنید، سفارش هاتون رو قرار میدید و به بازار اجازه میدید که کار خودش رو بکنه و شما متوجه میشید که تصمیم درستی گرفتید یا نه. اگر تحلیل شما درست باشه که جایزه شما سودی هست که میکنید و اگر هم اشتباه باشه استاپ میخورید.

بیشتر تریدر ها زمان زیادی رو پای مانیتور صرف میکنند که تحلیل بیشتری انجام بدن و فکر میکنن این کار به اونها نتیجه بهتری میده. دلیل اصلی که این اتفاق می افته اینه که شما انسان هستید. در زندگی اجتماعیمون ما سعی میکنیم همه چیز رو کنترل کنیم تا احساس امنیت کنیم و فکر میکنیم هرچی بیشتر کار کنیم به نتیجه بهتری میرسیم.

استراتژی خود را پیدا کنید و به آن وفادار بمانید!

وقتی وارد محیط ترید میشیم با همون طرز فکر ، زمان زیادی رو صرف فهمیدن همه چیز و تحلیل داده های زیادی میکنیم و سعی میکنیم از بقیه بیشتر کار کنیم. در بازار های مالی این شرایط اجتماعی میتونه بر علیه شما استفاده بشه. سخت کار کردن (خر کاری در حقیقت ترجمه درستشه!) تو زندگی معمولیمون هیچ ربطی به بازار فارکس (بازار های مالی) نداره. این جمله به این معنی نیست که تلاشتون بی اثر هست.

در حقیقت شما باید تمام تلاش و تمرکزتون رو بذارید رو استراتژیتون و مسلط شدن به اون و بعد از اون بهینه کردن اون سیستم معاملاتی. هر  دستکاری اضافه تری در سیستم معاملاتیتون،  براتون نتیجه عکس داره. (معنی بهترش اینه که، کسی به ترکیب برنده  دست نمیزنه . شما سعی کنید وقتی مسلط شدید این استراتژی رو بهینه کنید ولی تغییر اساسی ندید چون خرابش میکنید.)به عبارتی set and forget!

زمانی که دارید چارتتون رو تحلیل میکنید صرفا تمرکزتون رو بذارید رو استراتژیتون. سعی نکنید اخبار اقتصادی رو تحلیل کنید یا ببینید بقیه کسایی که حرفه ای هستن تو بازار چی میگن. اینا به شما کمکی برای پول در آوردن نمیکنه در حقیقت بر خلافش انجام میشه و باعث سردرگمی شما و در نتیجه ضرر شما میشه.

هرچی بیشتر در زندگی اجتماعیتون باشید برای شما بهتره و هرچی بیشتر در محیط بازار فارکس باشید به ضرر شماست.

کنترل بازار دست شما نیست!

شما باید این حقیقت رو بپذیرید که شما نمیتونید بازار غیر قابل کنترل فارکس رو کنترل کنید. هیچکس نمیتونه و هیچ کس نمیدونه در آینده چه اتفاقی میفته. ترید کردن همش بر اساس احتمالات هست. این طرز تفکر و نگاه تریدر های حرفه ای به بازار هست. در حقیقت اونا یه مقدار تحلیل تکنیکال و بنیادی انجام میدن، به سیستم معاملاتیشون مسلط میشن و صبر میکنن که ستاپ معاملاتیشون بصورت واضح اتفاق بیفته.( یعنی همون set and forget! ) وقتی یه موقعیت معاملاتی مشخص شد اونها تریدشون رو تنظیم میکنن و استاپ و تارگت رو قرار میدن و میرن دنبال کارشون چون میدونن هر کار دیگه ای بعدش انجام بدن به احتمال زیاد بر علیه شون هست و باعث ضرر یا سود کمترشون میشه.  اونها میدونن که نمیتونن بازار غیر قابل کنترل رو کنترل کنند و هر تغییر دیگه ای که بدن احتمالا به شکست محکومشون میکنه.

( مترجم: برای مثال همین لحظه که دارم این رو ترجمه میکنم ترید طلا دارم و هر یک خط که مینویسم ، میرم پوزیشن رو چک میکنم ببینم چی شد. جالب اینجاست که گاها اپر، وقتی پوزیشن رو باز میکنیم سکته کنیم و پای چارت نباشیم ، بیشتر سود میکنیم?. پس این یک مشکلی هست که همه دارن و صرفا کسانی برنده خواهند بود که با این مشکل کنار بیان و بتونن حلش کنن. بیشتر این استرس هم بخاطر حجم های نامعقول روی حساب هست که اگر ضرر بزنه شما عصبانی میشید و سعی میکنید ترید انتقامی انجام بدید و دوباره ضرر روی ضرر تا جایی که آخر شب میرید جلو آینه و هرچی فحش بلدید به خودتون میدید بعدشم دوباره با همین طرز فکر غلط روز بعدی رو شروع میکنید و دوباره دوباره دوباره… و ما خیلی از این چیزا رو در دوستان تریدرمون مشاهده کردیم.)

منطق set and forget

منطق  Set and Forget اینه. اگر اتفاقی که مد نظر شما هست افتاد شما کارتون رو انجام میدید (ریسک فری، ورود و…). یعنی هر وقت نشونه پرایس اکشنی مبنی بر ورود، خروج ، ریسک فری و… دیدید میتونید اقدام کنید در غیر اینصورت از بازار بیرون باشید.

تریدر هایی که پوزیشن رو باز میکنن و میشینن جلوی چارت تا ببینن بازار چه کاری انجام میده، باعث میشه Over Trade بشن و احساساتشون رو تخریب کنن، حجم پوزیشن رو زیاد کنن، استاپ لاس رو از حد منطقی که داره تغییر بدن. این عادات بد باعث میشه که همیشه تریدر ها حساب های معاملاتیشون رو از دست بدن. چون این رفتار ها بر اساس پلن معاملاتیشون نیست و فقط یک واکنش احساسی به بازار غیر قابل کنترل هست. اجازه بدید یک مثال براتون بزنم:

مثال:

همینطور که میبیند در چارت ۴ ساعته دلار فرانک هستیم و یک محدوده عرضه خوب داریم که وقتی بازار بهش رسید واکنش داد. یک الگو شکست جعلی اینساید بار داشتیم و البته میتونید اون رو پین بار هم بگید.

زمانی که وارد بازار میشید بازار سریعا حرکتش رو در جهت حرکت شما تغییر مسیر نمیده. همینطور که میبینید بازار برگشت دوباره داشت و سعی کرد به ما بفهمونه که اون محدوده سطح درستی نبوده و قدرت کافی رو نداره و قیمت میخاد سطح رو بشکنه.

اگر شما اعتماد به نفس کافی نداشته باشید و از سیستم Set And Forget استفاده نکنید احساسات شما وارد معامله میشه و ممکن هست از معامله خارج بشید و فکر کنید که محدوده قرار نیست عمل کنه و قیمت به سمت پایین حرکت نخواهد کرد. پس شما خارج میشید که از سرمایتون محافظت کنید. وقتی با عرضه و تقاضا معامله میکنید این سناریو رو چند بار تحربه میکنید. و باید درک کنید که بازار هیچ وقت به شما اجازه نمیده با خیال راحت ترید کنید و همیشه سعی میکنه باعث استرس و اضطراب شما بشه.

این دقیقا همون دلیلی هست که شما باید از Set and Forget استفاده کنید. در حقیقت شما تریدتون رو تنظیم میکنید یا برنده میشید که جایزتون سودتون هست یا اشتباه کردید و یک مقدار منطقی ضرر میکنید که نتیجه تحلیل اشتباهتون هست. (هر تریدری استاپ میخوره اگر کسی گفت من وین ریتم ۱۰۰% هست بدونید چرت میگه یا استاپ نداره .)(  به اندازه موهای سرم از این موارد دیدم و بدونید من از نسل انگلوساکسون‌ها هستم? ) اجازه بدید یک مثال دیگه بزنم:

 

مثال:

همینطور که میبینید این چارت ۱ ساعته پوند دلار هست و بازار یک محدوده عرضه خوب رو تشکیل داده. زمانی که قیمت به سطح ما رسید یک کندل پین بار تشکیل داد. وقتی تریدر ها وارد معامله شدند بازار شروع به درجا زدن کرد. اگر شما به اندازه کافی صبور نباشید شروع میکنید به حجم اضافه کردن و ممکنه خسته بشید و از ترید خارج بشید. برای همین میگیم Set and Forget مهم هست.

به محدوده تقاضا دوم دقت کنید وقتی بازار به سطح رسید قیمت یک کندل پین بار دیگه برای ورود تشکیل داد . ولی بازار مستقیم وارد مسیر حرکت شما نشد و زمان زیادی رو صرف درجا زدن و دستکاری بازار کرد و باعث خسته شدن یا فریب تریدر های نا منظم شد. اگر این ترید رو انجام داده باشید و همش پای چارت باشید و منتظر حرکت قیمت بشید شما تریدتون رو میبندید چون فکر میکنید این محدوده درست عمل نکرده و محدوده درست نبوده.

و اگر شما به اندازه کافی صبور باشید و از ترید خارج نشید سخت ترین زمان زندگیتون رو تجربه میکنید و شروع میکنید به دعا کردن که جون مادرت در جهت پوزیشن من حرکت کن. پس بدونید اون تایم لاین پایین چارت و زمانی که شما وارد ترید شدید و نشستید جلوی چارت در حقیقت دارید وقت و پولتون رو هدر میدید. دلیلش هم اینه که شما بازار رو کنترل نمیکنید ولی میتونید نتیجه رو با رعایت کردن این موارد کنترل کنید:

  • سفارش رو ست میکنید؛
  • تارگت رو قرار میدید؛
  • استاپ رو قرار میدید؛
  • بیرون از بازار مینشینید تا کارشو انجام بده.

اگر شما بتونید درک کنید که بازار غیر قابل کنترل هست و پلن معاملاتیتون رو بر اساس این قانون تنظیم کنید در نهایت به Set and Forget میرسید و ذهن و احساساتتون خارج از بازار قرار میگیره و به موفقیت دست پیدا میکنید.

(بطور خلاصه وقتی ترید میکنید بکشید بیرون از مونیتور لعنتی و برید سراغ کارهای دیگتون. ما از همین تریدهای طلایی که گفتیم زیاد داشتیم!)

 

دسترسی سریع

مقالات مرتبط

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
جستجوهای محبوب:
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.